PENGIKUT-PENGIKUT SI KACAK!!

Monday, February 16, 2009

Nak panjat tapi..

Dulu masa kecik2, gua suka gile panjat memanjat.. masa tu ngah ligat beb.. badan lak lentik.. taff.. berotot atlit.. hahaha.. hampir semua pokok kt taman permainan umah tu gua panjat.. takde yang terlepas dari pandangan gua yang bermata helang ni.. gua siap wat umah pondok atas pokok kt taman permainan umah gua lagi.. kira gua ada kemampuan la nak wat skola pondok atas pokok tu.. tapi last2 pokok tu kena tebang sebab sebelah pokok tu ada umah anak dara.. dorang ingat gua buat umah pondok tu utk skodeng anak dara tu.. banggang tol.. hahaha.. last2 gua panjat pokok rambutan kat umah sendiri je.. lg best.. Kalo gua bosan2 sgt, gua ada gak panjat umah gua... gua ni cm spiderman gak... dlm umah gua tu ada tangga utk naik tingkat atas.. tapi gua bukan jenis suka pakai tangga.. gua sanggup memanjat dgn berpaut pada tiang2 kt tangga tu.. gile la.. setakat bumbung umah kt tingkat dua tu selamba je gua panjat.. hensem tak? cam beruk sket2 kan? hahaha..

Akan tetapi karier memanjat gua ni tamat pada suatu hari yang bersejarah kat kampung gua.. hari bersejarah tu bukan untuk gua tapi untuk mak saudara gua sbb dia yang kawen pada hari itu.. macam biasa orang lain sibuk kawen, gua lak sibuk lari sana sini.. curi ayam pengantin semua.. gua ni cam sengal gak.. pengantin baru cubit sket ayam tu, gua da rembat pastu lari jauh2 smbil berebut2 ayam tu dgn sepupu2 gua.. cam kucing kan? hahaha.. nasib baik gua ni cucu kesayangan nenek a.k.a cucu sulong paling best.. so takde sapa nak marah.. paling teruk pon gua kena sekeh dgn tokki gua je.. hahaha..

Nak dijadikan kisah.. petang tu.. para jemputan semua da nak balik.. so semua orang pon sibuk bersalam-salaman dgn jemputan sambil kemas-kemas apa yang patot.. gua lak sudah tentu la bukan sibuk nak kemas tetapi gua lebih cenderung untuk sibuk dalam acara memanjat pokok.. tibe2 petang tu gua cam nak try panjat pokok kelapa.. nak gak rasa cmne perasaan monyet petik buah kelapa.. mana tau best ke.. so.. gua pon panjat la dengan menggunakan semua skill yang ada.. ngah sedap2 memanjat tu, tibe2.. gua terasa tangan gua digigit oleh sesuatu.. demit! gua menjerit kesakitan.. pastu dari ketinggian 3 meter gua jatuh BERDEBAB.. eh.. jatuh BERDEBUK! tapi yang pelik gua tak sakit sbb jatuh tu.. gua lebeh sakit kt tangan gua.. tibe2 tangan gua cam bengkak campor kebas.. cam aram.. kena bisa apa lak ni.. apa lagi.. kecohla family gua semua.. takot kena patok ular ke.. kala jengking ke.. atau pon binatang berbisa.. biasa la.. umah nenek aku tu semua binatang ada.. dalam jamban pon ada labah2 tarantula beb.. tu blom rimau, babi utan kt belakang umah.. giler adventure umah nenek aku tu.. then, dalam keadaan kelam kabut, kami bergegas ke klinik berdekatan.. klinik ni sempat wat lawak pulak.. ada ke patot doktor cuti time2 cmni?? da la kat kampung tu ada satu klinik je.. pastu mak ayah gua da cuak.. cmne ni.. hospital semua jarak 50km dari kampung gua tu.. kami da panik.. bisa da merebak.. gua da cam tak keruan.. taik mata makin menimbun.. gua da kejang.. kaki gua da meronta2.. gua da meracau.. zassssss.. skali kena sound..
ko jangan ngade2..kena gigit semut je pon.. hahaha.. rupa2nya hasil pemeriksaan nenek gua.. gua kena kena gigik semut je.. last2 nenek gua buh minyak gamat je.. esok terus baik.. demit tol.. mati2 gua ingt kena geget binatang bisa.. tapi nenek gua kata semut yang geget gua tu, bosar gak la.. kira ada la bisa seket2.. semut hitam kot yang geget tu.. ada bisa tu weh.. nasib baik gua masih bernafas lagi di muka bumi ni.. hoh!

so dari kisah benar ni, korang da tau la nape aku malas nak memanjat pokok langsat kt belakang kampung aku tu, lagi2 ble mak aku suh petik buah langsat yang ranum masak tu.. Bukan sbb aku da gemuk sehingga boleh wat pokok tu tumbang.. seyes ni.. dem korang semua tak caya lak!

No comments: