PENGIKUT-PENGIKUT SI KACAK!!

Monday, June 9, 2008

SeLF coNFIdent!!

korg tau kan apa tu self confident? bukan aiskrim la dol.. bukan ayam la sarol.. bukan tupai la ed.. ok korg semua mmg tak pandai bahasa inggeris.. takpe.. biar gua yg terror ni bgtau u all apa itu self confident..

maksud dari segi bahasa kamus:
keyakinan diri
maksud dari segi sastera aku:
1. benda yg bole wat ko terbang bak superman[ok kompem ko mati pastu]
2.benda yg bole wat ko rasa ko mati pucuk masa malam pertama[ni aku tuju pada siapa2 yg nak terasa dia loser.. cuba yakin sket.. komon2..]
3.benda yg bolewat ko rasa muka ko tebal 40 inci ble ayat awek[ni aku tujukan pada aku sendiri]
4. benda yg bole wat ko tak malu kena titik 15-0 atau 11-0 ble kalah lawan game bola dgn aku[ini utk ed n dol]
5.benda yg bole wat ko rasa tak malu ble ko pakai spende kt luar cm superman[ok yg ni utk sarol]
6.benda yg bole wat ko rasa tak pedulik kalo ko tak mandi ble g keje.. smbil gigi ko tak gosok pastu ade cili tselit kt celah2 gigi [ok.. aku tamo bgtau sapa yg wat cmni!]
7. benda yg bole wat ko nanges ble ko kena ejek itam ke gemuk ke.. [mls nak tuju kt sapa2.. bek tuju kt aku je]

kesimpulannya.. self confident.. yang turut dikenali keyakinan diri.. ADALAH sesuatu yang bila ko rasa ko boleh, ko boleh wat apa sahaja, tapi bile ko rasa ko tak boleh, ko nak pijak kuman pon tak mati, gajah di seberang jalan ketawa riang..[tiba2]

b4 aku melalut lagi jauh.. baik aku bgtau je apa yg aku nak ckp kt cn..

sering amat kita dgr ada kwn2 kita yang cam lemah semangat, kurang keyakinan diri.. takyah cari jauh2.. kawan aku byk.. mcm2 jenis kwn aku ade.. ade yang gengster, ada yang skema, ada yang alim, ada yang gle.. mcm2 jenis org tp semuanya ade satu persamaan iaitu kekurangan keyakinan diri.. bagi aku.. knape kita nak malu2 sgt? apa lagi yang tak cukup? TUHAN dah cipta kita sebagai manusia.. we must proud to b a human.. aku bukan nak suh korg bogel ke pe.. bab2 yg tu korg tak malu.. sms lucah dgn awek tak malu.. plok2 dgn awek kt tempat gelap tak malu.. tipu mak tak g mgaji tak malu.. [aku tau korg malu ble wat benda2 tu.. saja bahan korg lebeh2.. cm ustaz sket.. lol]

kurang keyakinan diri ni cam malu2 la.. ada yang nak makan nasi dok kt meja tengah2 upten pon malu.. nak makan kt tropic corner pon malu.. nak beli ais kosong pon malu.. nak mintak paper lebeh masa jwb exam pon malu.. nak mintak nasi puteh lebeh pon malu.. pastu gedik pau nasi aku.. aku tak nafi ade benda kita patot malu.. tapi perlu ke kemaluan itu ble kita sedang bdepan ujian hidup??? ujian hidup ni mcm2 beb.. kata la ko sesat jalan.. asal ko nak malu tanya org? kalo tak tanya, kompem ko sesat.. kalo ko bjaya cari jalan tu pon, mau amik masa berjam2.. taktau la kalo korg ade iphone, ade gps.. leh trace kt mana kebun durian belanda bapak ko kt mana.. CONTOH ke 2, kata la ko da btahun suka awek tu, tp ko segan nak ayat sbb ko malu.. Padahal awek tu suka ko.. pehh mmg mlepas la kalo cmtu.. cuba la pikir positif adek oi.. jgn asyik negatif n malu saja.. pasal tak dilayan atau dpt jawapan hambar tu ko dulik je.. janji ko dah cuba.. tak salah kan mencuba? taktau kan apa resultnya kalo mencuba? bahkan ade org pandai2 kata mencuba tu bmakna anda sudah 50% bjaya melakukan benda tu..

cmne eh benda malu ni bole dtg?? aku tgk ramai org tak bsyukur.. sering memperendah2kan keupayaan diri sendiri.. aku phm.. ble kite tak sekacak atau sekiut org lain, kita akan rendah diri.. aku paham.. sbb aku pon tak kacak n kiut.. tapi aku cuba hargai apa yg aku ada skang ni.. sebab apa?? meh aku cite sket.. DAHULU aku cuma bkulit hitam manis.. tapi TUHAN bagi ketinggian 175cm++ pada aku.. makan byk mana tak gemuk2, muka cepat matang, rambot kacak, senyum manis, ramai kakak2 kim salam.. kata muka matured.. tough lak tu.. kacak.. akak2 semua ingt aku da sebaya dorg pe.. hasuhausua.. ok2 seyes... bagaimanapon aku sering merungut.. seolah2 tak bsyukur.. kemudian TUHAN tarik balik byk anugerah dia pada aku.. SKANG ni aku bukan je bkulit hitam tapi gemuk, rambot di musim luruh, senyuman nmpk macam dipaksa oleh entiti.. tp pastu apa yg patot aku buat? perlu ke aku sorok diri aku ni di sebalik tiang2 atau pokok betik? JAWA
PANNYA TAK PERLU! aku ada byk lg impian2 yg aku nak kejar.. aku taknak buang masa mcm dulu.. semua nak segan.. leteh la.. aku akui aku byk ketinggalan masa kecik dulu lantaran sikap aku yg amat pemalu a.k.a segan tak pasal2.. aku kekurangan kawan, kekurangan awek2, kerja skolah byk tak hanta sbb tak phm apa cikgu ajar kt depan tu n malu nak g jumpa cikgu tanya yang tak paham tu..
NAHH! byk kan ketinggalan aku? kan rugi awek2 tu tak dapat miliki aku.. lol..

aku terpanggil utk tulis citer pasal keyakinan diri ini kerana aku kesian tgk kwn2 aku.. knape dorg nak malu2? huhu.. kdg2 aku tgk byk benda yg kwn2 aku tlepas.. dorg tak paham apa yg lecturer tu ajar, tp dorg malu nak tanya sapa2.. aku pon malu gak.. tp aku tanya kt kwn2 aku yg peka dgn suara lecturer.. so aku bjaya anta eseimen even meniru tp bagaimana dgn kwn2 ku? mereka......... mls nak cite.. korg dah tau kan bagaimana pengakhiran citer mereka?

ade byk kelebihan orang yang penuh dgn keyakinan diri ini.. mereka sering dapat kelebihan pendedahan, keistimewaan, dan macam2 lagi benefit.. sudah pasti dorg ni senang dpt kwn2 yg best n awek2 yg cun.. so korg taknak ke? nak kan? ahushaushaushu..

nasihat aku pada kawan2.. kalo bole, buang la sifat malu korg tu.. jgn sebut2 ko gemuk la.. hitam la.. gigi sumbing la, muke noobs la, tak hensem cam teri la.. jgn kata awek tak suka dgr, malahan kawan2 pon naik bosan ble hari2 telinga ni menadah kutukan2 korg pada diri sendiri.. dorg dah tau la benda2 tu.. so skang ni better korg tunjuk apa dorg taktau.. keikhlasan hati ko, kejujuran hati ko, kepimpinan ko, keramahan ko, kekacakan ko ble mandi laut ke atau kepandaian ko dlm sesuatu bidang.. just show ur ability.. tunjuk kebolehan tpendam ko pe.. sure ko akan lebeh yakin..

YANG PENTING.. KORANG KENA RESPEK DIRI KORG DULU, THEN BARU ORG LAIN RESPEK KORANG.. DONT EVER DOUBT YOURSELF! AKU SAYANG KORANG, TU AKU CKP CMNI.. AKHIR KATA..SAYANG N TRY HARGAI APA YG KITA ADA SEKARANG INI.. JANGAN SIA-SIA KAN.. PEACE MAN!

**IKLAN**
WELCOME TO MY WORLD OF TRY NOT TO BE KEMALUAN!! HSUAHSUAHSU.. AKU PON CUBA TAK MALU PASNI.. CUBA LA SKET2.. AKU PEMALU GAK SBNRNYA.. LOL.. [YANG PENTING KALO MALU DEPAN BAKAL MAK MERTUA, ITU TAKPE.. LOL]


p/s- kalo korg perasan, brapa kali perkataan "yang penting" tu disebut? [jgn mls.. penggunaan calculator tak dibenarkan. tujuan? sengaja nak bg korg rasa cm diperkotak katikkan.. usahsuahs]

8 comments:

TuTs said...

pnjg sgt xlarat nk bce. entri yg motivated. Haha

gayness said...

uiyo... bgus2.. sgguh memberi semangat utk kluar dr kepompong kemalu-maluan... =P

kar-el said...

.........
xsuka... kau byk ngata aku dlm tu... bosan... ok mlm nie hack pass kau.. delete post nie... haha... siot la bahan aku nak byk... lol

/me kecewa...

khakhakha

p/s - jgn semangat sms pagi2 buta... lol

naga said...

bosan..pergh lagi skali nk mkn secret recipe tk ajak..

teRi said...

@tuts: /me wat muka kacak..

@gayness,karel,naga: gua malas nak layan korg.. hsuashau.. layan awek je.. lol

fana said...

haha. ko ni pak lawak laa. patotla awek keliling pinggang (bak kate ko)

piknik said...

panjang sangat..baru baca tiga pekataan..dah ngantuk..lol

teRi said...

yg ngantuk tu sbb sbb malam tadi korang sibuk joget kt kelab dangdut sampai lupa ke anak isteri.. lol