PENGIKUT-PENGIKUT SI KACAK!!

Sunday, May 3, 2009

Lari Dari Rumah!

(Tahun 1997)

Ketika ni aku baru berusia 13 tahun.. tapi sudah pandai memberontak..

Ya.. aku nekad!

Aku da nekad nak lari dari rumah pada hari ni!

Kenapa?

Aku da tak tahan sebenarnya..

Hari-hari ayah aku wat lawak sama.. Dia slalu kata dia jumpa aku kat longkang masa aku kecik2 dulu.. lalu dibawa pulang untuk dijadikan anak dia..

Ahh pedulik! aku tak kisah samada ayah aku hanya buat lawak atau serius..

Aku btol-btol berasa kecik hati! Dan aku sudah nekad membuat keputusan untuk lari dari rumah!

Aku sudah membuat persediaan selama 6 bulan.. Setiap wang saku yang ayah aku bagi, aku simpan dalam tabung.. Kini simpanan aku sudah mencecah 200 Ringgit Malaysia. Yes! DaH cukup kaya. Bole beli aiskrim cornetto 10 kali! Yeah! Bye bye rumah!

Bagaimanapun terdapat satu persoalan bermain di minda.. aku mula terpikir, aku nak naik ape untuk lari dari rumah? Teksi? Demit.. Habis lah duit simpanan aku nanti.. Da la aku xde tempat untuk dituju.. Jalan kaki? Peh.. jauh mana sangat aku dapat lari dr rumah ni? Silap-silap sampai SevenEleven je.. Kang tak pasal2 aku terbeli slurpee, dan pastu terus balik rumah dengan sia-sia je.. Bas? Lagi kelaka.. Aku cuma tau naik bas nak ke sekolah je.. Siot la.. Susah betol kalo xtau jalan kat kl ni.. Hmmm.. Ok naik basikal suda.. Penat2 kayuh leh berhenti kat mana2 yang aku suka.. Ok setel masalah!

Pagi tu.. berbekalkan nasi goreng yang maid aku da masak, aku sudah nekad nak lari dari rumah.. Aku da kemas pakaian aku dan lipat elok2 dalam beg sekolah aku.. Kacak la.. Aku siap pakai spek itam dalam misi nak lari dari rumah ni.. Tak lupa topi Adidas aku tersarung cantek atas kepala aku.. Sebenarnya dah macam-macam persiapan telah aku buat. Air sejuk botol besar da aku sumbat dalam bag. Dem! Berat lak! Mana tak berat, aku siap sumbat 11,12 naskah komik dalam bag... Ye la.. Mana tau ngah bosan-bosan lari dari rumah, leh aku baca-baca komik.. Pintar kan aku ni? (pemikiran kanak-kanak berumur 13 tahun)

Aku juga sudah tinggalkan sepucuk surat di atas meja untuk mak ayah aku.. Sudah ku catit sebab-sebab mengapa aku lari dari rumah.. Dan yang pasti, aku sudah tulis supaya jangan cari aku lagi selepas ini. Sebelum aku pergi, aku sempat pesan kat adek aku supaya jaga diri elok-elok.. Dia terpinga-pinga.. Mayb pada masa tu dia maseh blom baligh lalu tak beberapa memahami istilah lari dari rumah. Ok sebenarnya aku pon belom baligh gak time ni. Ah pedulik.. Kata itu mesti dikota!

Sebaik saja aku keluar dari gate rumah, aku mula memikirkan arah mana patut ku pergi. Ok arah utara sebab yang aku tau masa tu, Thailand terletak di utara Malaysia.. Rasa-rasanya tempat tu je la paling best hasil pemerhatian ku di TV3.. Awek cun cam banyak je kat situ.. (masa tu aku xreti nak beza bapok dgn awek cun) Ok jum bertolak!!

Aku pon mengayuh basikal selaju-lajunya..

Setelah 10 minit aku menunggang basikal, tiba-tiba aku brek mengejut!! Shitttttt!!




Bersambung di episod seterusnya..

10 comments:

M3GGA3 said...

hahaha..kecik2 da pndai lari rumah adoila

AkuAyie said...

ahaha..x taw beza awek cun ngn bapok??

awww~ !

=P

weh..dasat ek ko time kecik..
OIT! bersambung lg? ske benOr suspen kn owg.. grr~

teRi said...

m3gga3: saja hobi.. ;p

akuayie: masa tu aku kudus.. tgk org plok2 dalam cite superman tv3 pon da ghairah.. wakakaka..

mohd J said...

ape bro. xkan tgk peluk2 pun dah ghairah? wakakkakaka!
cite ape kt tv3 ade pasal thailand?

virgolastever said...

haiya bersmbung lak citer....tp lawak seh hehheheheh x sabar nak bc episod seterusnya ni

suezensuzanna said...

ohoiii....aku pun pernh nk lari rumah jugak dulu...tp....x sempat...dorg nmpk beg aku kat dlm bilik..rase cm bodoh je waktu tuh:D

Seri Hani said...

hahah cepatla update you!! nak bace.... heheh

ekaz said...

dulu aku korek tabung utk belanja sakan beli ais krim kat sekolah...beli punya beli...sampai duit mak bagi utk beli buku pon terpakai skali..kantoi tak cukup duit baki beli buku!

zeyra zaha said...

haha my mum pon selalu wat lawak kate jumpe saye di sebelah tong sampah pastu kesian dan kutip saye bwk balik umah.. tapi mase tu mmg rase cam nak nanges sbb kite an kecik ag so tak paham kalo org wat lawak..huahaha

semua sbb taim kecik2 dlu sy sgt gelap tak same ngan my famili...jaat tol dorg..kate saye anak india..

teRi said...

sama la kita.. T_T